Zoom8-jolla


Zoom8 on suomalainen!

Zoom8 on kehitetty ja suunniteltu Suomessa. Kansainvälinen Purjehtijaliitto ISAF on hyväksynyt sen kansainväliseksi luokaksi 1.3.2005 alkaen. Suurin osa veneistä on myös valmistettu täällä, mutta lisenssivalmistus on käynnistynyt muissakin maissa.

Huvi- ja kilpavene

Zoom8-jolla on suunniteltu tämän päivän purjehtijoille. Jollassa on kaikki ne toiminnot, jotka löytyvät suuremmistakin veneistä. Näin nuori kippari oppii heti alkuun purjeveneen trimmauksen ja sillä purjehtimisen. Tämän jälkeen siirtyminen suurempaan veneeseen käy vaivatta.

VASTA-ALKAJALLE TURVALLISUUS ON TÄRKEIN ASIA

Zoom8 jää kaatuessaankin kyljelleen eikä täyty vedellä. Pienikokoisinkin purjehtija nostaa veneen helposti pystyyn omatoimisesti. Pieni purje, itsetyhjentyvä istuinkaukalo, rikaamisen ja purjehtimisen helppous tekevät Zoom8 -jollasta turvallisuuden kannalta ehdottoman ykkösvalinnan.

HAASTEELLINEN KILPAJOLLA

Zoom8-jolla on jo toimituksen yhteydessä täysin kilpailuvarusteltu ja sillä voi osallistua kansallisiin ja kansainvälisiin kisoihin. Vaikka Zoom8 on aloittelijan käsissä helppo purjehdittava, se on samalla haasteellinen myös osaavalle kilpapurjehtijalle. Menestyminen isoissa kilpailuissa vaatii usean vuoden harjoittelua ja purjehdustaktiikan hallitsemista. Zoom8:n herkkä peräsintuntuma ja hyvä tasapaino takaavat hyvät tulokset kilparadoilla.

Koko perheen vene

  • Zoom8:n leveys ja kantavuus mahdollistavat purjehtimisen myös vanhemman kanssa hyvien purjehdusominaisuuksien kärsimättä.
  • Pienimpiä kippareita varten (alle 30 kg) on kehitetty oma purje, joka mahdollistaa aloittamisen heti kun purjehtija osaa uida.
  • Zoom8 on Kansainvälisen Purjehtijaliiton (ISAF) hyväksymä yksityyppiluokkavene, jolla voi osallistua kilpailuihin ilman mitään lisävarustelua.
  • Zoom8 on helpo rikata ja purjehtia ilman suurempaa kokemusta. Jolla painaa alle 40 kg ja sitä voi vaivatta kuljettaa auton kattotelineellä tai peräkärryssä. Vesille sen saa kätevästi pienellä rantakärryllä tai laiturilta nostamalla.
  • Erikoistilauksesta jollan saa värillisenä ja rungon kaksivärisenä.
  • Kansipeite (lisävaruste) suojaa jollaa auringolta ja pitää veneen puhtaana matkalla ja rannassa.

Turvallinen ja nopea

Zoom8-jollan turvallisuus perustuu siihen että vene kaatuessaan ei täyty vedellä, vaan jää makaamaan sivulleen maston ja purjeen kannattamana. Zoom8 ei mene helposti “kilpikonnaksi”. Kun jolla jälleen käännetään pystyyn, ei veneeseen jää vettä. Istuinkaukalossa oleva baileri tyhjentää jollasta mahdolliset roiskeet matkan aikana. Jollan kaksikuorirakenteen sisälle on sijoitettu kolme 50 litran ilmasäiliötä, jotka kannattavat veneen sekä kipparin, vaikka pohja puuttuisikin. Matkanteko kyllä hidastuisi, mutta rantaan pääsee purjehtien turvallisesti.

Turvallisuus yhdistettynä jollan hyviin purjehdusominaisuuksiin tekee Zoom8:sta todella varteenotettavan kilpailijan muille juniorijollille. Zoom8 tarjoaa purjehtijalleen nopean ja hauskan tavan liikkua vesillä, eikä vene jää heti pieneksi iän karttuessa.

Zoom8-jolla « Zoom8-liitto

Yksityyppiluokka

Perusajatuksena Zoom8-luokkaa kehitettäessä oli toteuttaa ajatus täysin samanlaisista veneistä. ISAF:n viimeisien sääntöehdotuksien pohjalle rakennetut luokkasäännöt edustavat tämän päivän ajatustapaa, jossa mitään olennaista ei saa muuttaa, vaihtaa tai parantaa.

Sananmukaisesti Zoom8 on ensimmäinen täysin yksityyppiluokkavene. Luokan säännöt eivät anna mitään mahdollisuuksia muutoksiin tai “parannuksiin” ja tämä avaa kokonaan uudet näkymät jollapurjehdukseen, missä kilpailijat ovat aina tasavertaisessa asemassa lähtöviivalla.

Zoom8:n loistavat purjehdusominaisuudet, nykyaikainen takila ja jollan viimeistely täyttävät purjehtijan vaativimmatkin toiveet.

Pohjolan nopeimmin kasvavana luokkana Zoom8 on saavuttanut suurta suosiota purjehdusseuroissa. Kymmenillä seuroilla on jo omia jollia ja koulutustoiminta on aktiivista. Suomenmestaruuskisoissa 2009 oli kilpailemassa 43 Zoom8-purjehtijaa eri puolilta Suomea.

Zoom8:ja on rakennettu yli 1 500 ja niitä on käytössä yli 16 maassa. Veneitä valmistetaan Suomen lisäksi Tanskassa, Romaniassa ja Venäjällä.  Vahvoja Zoom8-maita ovat mm. Tanska, Norja, Ruotsi, Viro, Itävalta mutta myös Venäjällä, Saksassa, Romaniassa, Puolassa, Unkarissa, Italiassa ja Ranskassa on aktiivisia zoomareita.

Zoom8-luokan MM-kisoissa 2009 Ruotsissa oli kilpailijoina 60 tyttöä ja 94 poikaa ja EM-kisoissa Italiassa 86 purjehtijaa.

Zoom8 veneluokka on ollut esillä mm naisten olympialuokaksi vuoden 2008 kisoihin ja 2010 nuorten olympialaisiin.

Tasavertaisuus

Kaikilla Zoom8 -purjehtijoilla on veneen puolesta tasavertaiset mahdollisuudet kilparadalla. Purjeen tai vaikkapa peräsinlavan vaihtaminen toisen merkkiseksi ei ole tässä luokassa mahdollista. Tästä voivat iloita sekä purjehtija että hänen vanhempansa. Ikuinen paremman varustelun tavoittelu ei Zoom8 -luokassa onnistu. Tähän mennessä ei yksikään junioriluokka ole kyennyt täyttämään näitä vaatimuksia. Seurauksena on ollut, että edellisen suurkilpailun voittaneen veneen varusteet on pakko saada tai häviäminen olisi taattu.

Ensimmäinen ISAF:n mukaan toteutettu yksityyppisääntö

Hyvin harvalla purjehtijalla on ollut mahdollista pysyä mukana tässä rahapelissä. Suomen Purjehtijaliitto (SPL) ISAF:n jäsenenä oli ensimmäinen, joka hyväksyi tämän uuden luokan ja vahvisti nämä erittäin tiukat säännöt. Kansainvälisen Zoom8 -järjestön alaisuudessa Suomen Zoom8-liitto – FIZ valvoo näiden sääntöjen seuraamista.

Yhteistyön tulos

Käyttäjien tarpeisiin suunniteltu

Zoom8 jollan on suunnitellut laivanrakennusinsinööri DI Henrik Segercrantz. Hän oivalsi, että markkinoilta puuttuu nykyaikainen nuorisolle tarkoitettu pieni purjejolla, joka on jännittävä purjehtia ja näin mielenkiintoa ylläpitävä, ja samalla turvallinen.

Purjejollan näköinen

Nykyaikaisen tekniikan avulla hahmottui pian täysin uusi junioripurjejolla, jonka ominaisuudet vastaavat nykypäivän vaatimuksia. Muodostui sulavalinjainen, helposti plaaniin nouseva runko ja ergonomisesti toimiva kansi hyvin, levein istumapinnoin. Purje ja masto kehitettiin EXEL:in ja DOYLE:n kanssa yhteistyössä. Köli- ja peräsinvalmistajaksi kiinnitettiin maailman tänään ehkä arvostetuin alan yritys E&V FOILS. Heloitus on osittain RONSTAN:lta Australiasta ja RWO:lta Englannista.

Kolmen vuoden testijakso

Ensimmäisen Zoom8 -jollan valmistuttua ja kun oli varmistuttu, että vene vastasi juniorien vaatimuksia, aloitettiin kolme vuotta kestänyt testausvaihe. Jollaa kokeilivat sekä aloittelevat että huippupurjehtijat, kevyet ja painavammat. Heiltä saadun palautteen perusteella tehtiin vielä muutoksia kannen rakenteisiin, lähinnä istumismukavuuteen vaikuttaviin sivukansien muotoihin sekä varusteiden laatuun ja hallittavuuteen.

Kaiken ollessa toivomusten mukaista aloitettiin Master-muottien valmistus syksyllä 1993. Muotit valmistuivat kesäksi 1994. Ensimmäiset yksityyppijollat irrotettiin uusista muoteista samana kesänä.

Zoom8 on ainoa CE-hyväksynnän saanut purjejolla kokoluokassaan.

IMCI:n hyväksyntä vahvistaa, että Zoom8-jolla täyttää EU-direktiivien määräykset huviveneille. Direktiivi vahvistettiin 20. maaliskuuta 1997 ja on tänään voimassa kaikissa EU-maissa.

Jollat ja varaosat

Zoom8 veneitä valmistaa Riatla Marine Technology. Heillä on myös hinnastossaan valikoima varaosia.

Ainoa virallinen purjevalmistaja on UK Sailmakers Danmark.